Xerox iGen 5 Press

Xerox iGen5 Press

Mange tusind iGen-kunder på verdensplan vidner om en succes, som Xerox med god grund fortsætter med at udvikle på. Nu kommer Xerox med en femfarvemodel, der skal kunne flytte endnu flere kunder fra offset til digitaltryk.

I Innovationscenteret i Uxbridge, lidt uden for London, står den største eller snarere hurtigste af de tre nye iGen-modeller. Der er fysisk ingen forskel i det ydre og knap nok ogs i det indre. Der er tre modeller som hedder 90, 120 eller 150 og er navngivet efter antallet af A4-ark de kan producere i minuttet. Med denne plan er det nemt for kunderne samt Xerox for den sags skyld – at man kan opgradere maskinen senere, hvis kunden ændre behov.

For at man har fået plads til det femte farveværk har Xerox været nødt til at ændre lidt i konstruktionen inde i maskinen. Det betyder, at man ikke længere kan opgradere de tidligere iGen 4 Diamond og iGen 150 til iGen 5. Det betyder også at med lanceringen af iGen 5, så stopper Xerox produktionen af de øvrige iGen-modeller.

 

Den femtefarve optimerer dine logoer og billeder

Femtefarven er den helt store nyhed fra Xerox som indledningsvis har valgt, at du nu kan vælge mellem orange, grøn eller blå som den femtefarve. Valget er baseret bag en analyse på en række varemærkefarver, og analysen viste, at man kan gengive en meget højere procentdel af varemærkefarverne ved at anvende en af disse femtefarver sammen med de velkendte CMYK farver. Vælger man at have alle tre farvemuligheder, og dermed får behovet for at skifte mellem dem, skal du vide, at kan ikke bare lige er at skifte toneren – men derimod hele den enhed, som fører farven frem til fotoreceptorbæltet. Det kræver både en specialkonstrueret løftevogn og et skab til opbevaring af de ikke anvendte farveenheder.

Processen er dog lidt omstændelig, men det er Xerox’s vurdering, at det er bedre kan svare sig for maskinen og kunden i længden, at gøre det på den måde. Det tager omkring cirka 20 minutter at skifte mellem to farver. Det betyder naturligvis også at man skal planlægge disse opgaver lidt mere omhyggeligt, så du ikke skal skifte mellem de forskellige farver for tit.

Når farven så er monteret og du skal printe en opgave med fx en Pantone farve, så vil softwaren (EFI Command Workstation) automatisk kalkulere, hvor meget af den femtefarve der skal anvendes, for at opnå det bedste resultat. For det er jo langt fra givet, at denne femtefarve passer helt nøjagtig til virksomhedernes logofarve. Men softwaren beregner så den bedste kombination af femtefarven og CMYK-værdierne, som der kommer nærmest den angivne Pantone farve, og samtidig den angiver også, om matchet er tilstrækkelig god nok til, at det er værd at anvende en femtefarve. Femtefarven ændrer ikke noget ved klikafgiften, men købes separat som forbrugsstof.

Når du så har valgt at anvende én femtefarve til et logo tilbyder softwaren også, at du kan anvende den selv samme farve til alle de andre øvrige grafiske elementer. Kun ved et klik med musen kan du fortælle softwaren, at den skal optimere billederne, samt vil softwaren også kalkulere en ny fil og vise den på skærmen, hvor den femtefarve i så fald vil blive benyttet. Derefter er så det en visuel vurdering, om det giver mening i forhold til opgaven. I kan ganske enkelt se det hele trykpladen for den femtefarve på skærmen, før du trykker på udskriv-knappen.

 

 Du kan læse mere om maskinen via dette link, klik her.